WANITA PENYABAR ADALAH WANITA YANG CANTIK

Gambar Hiasan :)



Wanita yang Sabar, adalah wanita yang sangat Cantik :)

Kita (Muslimah) antara sedar atau tidak, Sabar ialah petua kecantikan bagi seorang wanita. Tak percaya? Bukan lahir dari kata-kata manusia, bahkan Allah yang Maha Agung telah pun memuji sifat ini dan mengaitkannya dengan nilai keindahan dan kecantikan.

"Maka sabar itu indah.." (Surah Yusuf, ayat 18 & 83)

"Maka sabarlah dengan sabar yang indah" (Surah al-Ma'arij, ayat 5)

Nabi Sollallahu ‘Alayhi wa Sallam juga pernah menyatakan dalam sebuah hadith Riwayat Imam Muslim, maksudnya : "Sabar itu cahaya yang memancar terang".

Alangkah cantiknya cahaya yang bersinar terang. Dengan cahaya yang terang itulah, kecantikan dapat dilihat dengan lebih jelas. Hari ini, ramai yang ingin cantik dab dilihat cantik. Buktinya, ramai pengusaha Kosmetik yabg sudah jadi jutawan, kan..? :)

Marilah kita imbas semula, ramai jelitawan yang kita temui tapi melihatkan akhlaknya yang (maaf kata), sombong, mudah melenting, detik itu jugalah lunturnya nilai kecantikan fizikal yang dimiliki. Mungkin, ada saja yang akan berkata : "harap muka saja cantik, tapi
dia Allah saja yang tahu betapa hodohnya !"

Berbeza dengan orang yang sederhana saja paras rupanya, walaupun tidak secantik jelitawan yang ada, tapi dia sabar menerima sebarang bentuk ujian dari Allah, malah dia kelihatan lebih tenang, indah dan cantik, bukan setakat untuk ditatap, bahkan Cantiknya dia adalah untuk diteladani, Tenangnya adalah untuk didampingi, dan Indahnya dia adalah untuk dihayati.

So, untuk semua Muslimah, selamat menjadi Muslimah yang Cantik dengan maksimumkan sifat Sabar dalam diri. ^^






Selamanya :
Al-FaQirah ila Robbiha
Waznah Alhamraa’
18 Safar 1434H
01 Januari 2013 
Post a Comment