SERUAN ILAHI : NABI IBRAHIM TOKOH HAJI SEPANJANG ZAMAN


"AKU MENYAHUTMU WAHAI TUHANKU! AKU MENYAHUTMU! TIADA SEKUTU BAGIMU, AKU MENYAHUTMU! SESUNGGUHNYA KEPUJIAN DAN KENIKMATAN ITU BAGIMU, JUGA KERAJAAN TIADA SEKUTU BAGIMU! AKU MENYAHUTMU DENGAN HAJI YANG BENAR-BENAR PENUH DENGAN IBADAT DAN PERHAMBAAN!"

Laungan syahdu 'talbiah' bergema di seluruh pelusuk kota Makkah setiap kali kedatangan Zulhijjah. Jemaah memenuhi kota Makkah bersama niat tulus ingin melengkapkan rukun Islam kelima, menunaikan ibadat haji.

Hati mereka bercampur baur - diasak sayu, insaf dengan kekhilafan diri, kagum dengan kebesaran Tuhan dan sebak gembira menjadi tetamu jemputan Allah SWT untuk menunaikan ibadat haji di kota suci-Nya.

Demikianlah antara rentetan ibadat haji, ibadat terakhir yang melengkapi empat rukun Islam yang terdahulu iaitu mengucap dua kalimah syahadah, bersolat lima waktu sehari semalam, berpuasa pada Ramadan dan menunaikan zakat.

Rindu kepada Kaabah memang tidak pernah hilang kepada sesiapa jua yang sudah menyaksikan sendiri kehebatan Kaabah. Kali pertama menjejaki kaki di Masjidil Haram pasti mata akan mencari2 dimanakah objek hebat Kaabah. Apabila melihat sahaja Kaabah pasti akan terus jatuh cinta, rasa sayu dan syahdu menyusup jiwa. Terasa sangat kebesaran ALLAH SWT dan teringat betapa mujahadahnya Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s membina Kaabah. Teringat juga bagaimana Rasulullah SAW berjuang untuk menghapuskan Jahiliyah Arab dengan memusnahkan 360 berhala yang terdapat disekeliling Kaabah.

Sejujurnya… saya juga merinduinya, rindu menjadi “tetamu”-Nya, seperti ummi dan abah saya. Sehinggakan terbawa2 ke dalam mimpi. Allahu Akbar!! Kebesaran Allah yang Maha Agung. Dan saya yakin anda juga merinduinya. Ya kan?? =) hati semakin cemburu, bila melihat gambar2 sahabat2 yang sudah pun menjejakkan kaki di tanah suci, Makkah itu. “ya Allah, bila giliran ku pula ya Allah? Berilah kesihatan berpanjangan, agar aku juga bisa merasa nikmat itu” – doa, menjadi amalan sepanjang masa. Senjata utama umat Islam.

Teringat saya pada perbualan yang berlaku antara saya dan sahabat2 serumah beberapa hari yang lepas, tentang keputusan imtihan lugha ‘arabiyyah untuk mengikuti kursus intensif bahasa arab di Timur Tengah ( Qatar & yaman – maybe ) beberapa minggu yang lepas, dapat atau pun tidak. Wallahu’alam, semuanya dalam pengetahuan yang Maha Mengetahui.. cukup DIA yang menentukan, sekiranya berjaya, Alhamdulillah, perbaiki niat untuk kesana, sekiranya tidak, mungkin belum masanya ke sana, dan jangan berputus asa untuk mencuba lagi =) (seperti saya : setiap mencubanya)

“apa perasaan pertama kali jejak kaki ke mesir” – Tanya sahabat saya.

“erm.. Alhamdulillah.. hiba.. gembira.. air mata menjadi saksi” – balas saya, sambil mengukir senyum.

“terasa macam mimpi kah”

“ya.. siapa sangka, Allah “tunda” masa saya dua tahun yang lepas, sewaktu dapat tawaran ke sana, tapi tak dapat pi, DIA gantikan dengan semester lepas, walaupun dari tempoh setahun, menjadi sebulan..”

Hakikatnya… saya bersyukur, walau masih belum merasa puas, hati saya meronta2 untuk ke sana lagi. Hanya DIA yang TAHU kenapa, tapi tidak yang lain..

“ummu ad-Dunya – banyak kisah sejarah nabi di sana..”

“jelesnya. Harap2 lulus imtihan tu, dan dapat pi timur tengah” sampuk sahabat yang sedari tadi diam membisu, hanya memasang telinga mendengar perbualan saya dan teman saya.

“tapi kali ni, saya rindu nak jumpa “kaabah””- kata saya.. perlahan..

Dua orang sahabat saya yang tadi, terdiam.. merenung dalam2 kepada saya. Dan saya membalasnya dengan sebuah senyuman yang terindah. Hihi.. (maaflah sekiranya kata2 saya mengejutkan kalian)

Teringat juga pada seorang sahabat saya, setiap kali dalam munajatnya : “ya Allah, temukanlah aku dengan bakal “imam”ku di sana, di saksikan Kaabah yang sentiasa di hujani dengan umat Islam” – saya meng”amien”kan do’anya. Murninya niatmu sahabat. Tanpa di duga, kita punya niat dan do’a yang sama. Menemui si “dia” yang masih belum di kenali, di sana, di bumi barakah. Paling tidak pun, pergi ke sana bersama si “dia” yang sudah halal untuk saya.. Moga2 ada barakahnya. Amien =)

Pasanglah azam, teguhkan niat, jangan pernah berhenti mengutuskan doa kepada yang sentiasa Mendengar. Jangan lupa “berdoalah kepada-Ku, nescaya Aku akan kabulkan” – itu janji Allah. Niat baik, Allah akan permudahkan. Walau belum kesampaian, insyaAllah, sudah di catat sebagai pahala di sisi-Nya. Rabbi Yassir, wa la tu’assir…


KHUTBAH EID ADHA : ISI UTAMA TAJUK =)


Allahu Akbar, Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa lillahi alhamdu..

Taqobballahu minna wa minkum.. kullu ‘aam wa antum bikheir

Hari ini.. hari raya eid ‘adha. Alhamdulillah, Allah masih beri kesempatan merasai nikmat bernyawa di hari yang penuh barakah. Menyempatkan diri untuk solat sunat hari raya berjemaah di Masjid Ikhlasiah. Terkejut melihat ramainya bilangan jemaah yang hadir untuk sama2 menunaikan solat sunat hari raya, hinggakan ke luar pagar masjid tersebut. Alhamdulillah.. hanya itu yang terlafaz di bibir saya..

usai menitipkan do’a kepada yang Maha Esa, khatib memulakan khutbah dengan melafazkan kalimah suci, takbir, di susuli tasbih dan tahmid. Mata saya berlegar2, mencari ruang2 kosong di dalam masjid untuk di tempati.. “mahu khusyu’ dengar khutbah” – bisik saya perlahan =) sahabat2 yang lain juga sepertinya memberikan sepenuh perhatian kepada isi khutbah yang di sampaikan.


Bismillahirrahmanirrahim…

Setiap kali kehadiran bulan Dzulhijjah, akan tersingkaplah kisah sejarah agung mengenai ibadah korban dan pelaksanaan Rukun Islam yang kelima iaitu menunaikan ibadah haji di kota suci Makkah. Pada ketika ini juga jutaan umat Islam dari pelbagai pelusuk dunia tidak mengira warna kulit, rupa, bangsa atau keturunan mahupun status ekonomi telah berhimpun semata-mata menyahut seruan ilahi dalam pelaksanaan ibadah haji. Namun bagi umat Islam yang tidak berpeluang untuk menjadi tetamu Allah pada musim haji tahun ini, yakin dan percayalah bahawa masa dan ketikanya akan tiba juga. Justeru, seperti di tempat-tempat lain juga ibadah korban tetap dilaksanakan mengikut hari-hari tasyrik yang ditetapkan sebagai simbol pengorbanan umat Islam terhadap agama yang dicintai ini.

menyorot kembali kisah Nabi Ibrahim AS yang selayaknya dinobatkan sebagi “tokoh haji” sepanjang zaman kerana sumbangan baginda yang besar dalam pelaksanan syariat haji dan korban seterusnya membangunkan sebuah negara yang diredhai Allah SWT.

Rentetan perjalanan hidup Nabi Ibrahim AS sangat dramatik, khususnya ketika baginda mempertaruhkan nyawanya untuk dibakar oleh Namrud, raja yang zalim di Iraq. Drama kehidupan Ibrahim AS tidak terhenti di situ sahaja. Setelah dikurniakan anak bernama Ismail AS yang ditunggu-tunggu sejak sekian lama dalam usia tua, baginda diperintahkan Allah SWT pula untuk menyembelih anak kesayangannya itu. Bagaimanakah hati dan perasaan seorang ayah taktala menerima perintah untuk berbuat demikian pada anak yang tercinta? Namun semua itu tidak pernah melunturkan keyakinan dan keimanan baginda kepadaAllah SWT, serta rasa cinta baginda terhadap penciptanya.

Segala perintah Allah SWT dijalankannya dengan sempurna, tanpa rasa ragu walau sedikit pun, sekalipun harus mengorbankan dirinya, isterinya atau anaknya. Peristiwa tersebut telah dirakamkan melalui pujian Allah SWT terhadap Ibrahim AS melalui firmanNya dalam surah al-Baqarah ayat 124:

Bermaksud: “Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (perintah), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam 4(Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga dari keturunanku (pemimpinpemimpin)". Allah berfirman: "(Doamu Kuterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan meliputi orang-orang yang zalim."

Berbekalkan pengalaman luas dalam menghadapi masyarakat yang terkunci hatinya, Nabi Ibrahim AS telah mampu merancang pembangunan sebuah kota dengan komuniti baru pula. Perkara ini dilakukan kerana Nabi Ibrahim AS memahami bahawa masyarakat yang sudah berlumuran dengan kemusyrikan

dan kekufuran, terbelenggu dengan hidup bertuhankan pemikiran, syahwat dan kesombongan, pasti menjadikan mereka sukar diajak untuk meyakini sebuah fahaman yang menjamin kebahagiaan di dunia dan di akhirat. Keadaan demikian kerana taraf pemikiran dan kehidupan mereka sudah jauh tersasar daripada fitrah suci yang Allah SWT ciptakan, iaitu cenderung kepada kebenaran yang diturunkan Allah SWT melalui para Rasul-Nya.5

Di lembah itulah baginda diperintahkan Allah SWT membina Kaabah. Di sekitar Kaabah itulah baginda memulakan pembangunan kota Makkah, masyarakat baru dan kehidupan baru dengan visi baru, paradigma baru, falsafah baru dan konsep baru berdasarkan sistem wahyu yang diturunkan Allah SWT.

Bayangkanlah bagaimana sukarnya membangunkan sebuah Bandar baru di bumi yang tandus dan dipenuhi gunung-ganang serta lembah-lembah berbatu?,malah, untuk merancang sebuah komuniti dan masyarakat di kawasan baru bukanlah perkara yang mudah diterima akal manusia biasa.

Bukan hanya tiada tumbuh-tumbuhan, sumber air juga tidak kelihatan. Kacamata materialisme yang hampa terhadap Allah SWT dan kekuasaan-Nya tidak akan mampu menerima kenyataan itu. Tetapi itulah kenyataan ketaatan mutlak kepada sistem wahyu yang diuruskan bertentangan dengan akal manusia biasa. Berdasarkan keimanan yang penuh dan keikhlasan beribadah, di tangan Ibrahim dan keluarganya lahir pelbagai mukjizat yang dapat disaksikan umat manusia sepanjang masa.

Kaabah sebagai ‘rumah Allah’ menjadi kiblat umat Islam sepanjang masa. Air zamzam yang menurut penelitian para ilmuan sebagai satusatunya air mineral berkualiti terbaik di dunia sudah ribuan tahun diminum oleh jutaan kaum Muslimin setiap tahunnya, namun tidak pernah kontang sedikit pun sumber airnya.

Sebelum memulakan pembangunan sebuah negeri, kota dan masyarakat baru, Nabi Ibrahim AS terlebih dahulu menetapkan visi pembangunannya. Visi baginda tidak lain dan tidak bukan adalah untuk mendirikan sebuah negeri yang aman daripada akidah dan keyakinan, aman daripada memperhambakan diri kepada tuhan-tuhan selain Tuhan Pencipta Allah SWT, aman daripada sistem kehidupan dan peraturan yang merosakkan fitrah serta akal sihat manusia, aman daripada keadaan muamalah dan praktik ekonomi ribawi, rasuah dan industri yang merosakkan lingkungan alam, darat, laut dan udara.

Selain itu, ia harus aman daripada amalan monopoli ekonomi oleh segelintir pengusaha yang berhubung kait dengan penguasa, aman daripada penyimpangan tadbir urus dan hukum serta undang-undang ala mafia. Ia juga aman daripada pengaruh budaya dan tradisi bangsa lain yang merosakkan keperibadian serta jati diri manusia sebagai makhluk Allah yang paling mulia, aman daripada pelbagai perkara yang mengandungi kesengsaraan dalam kehidupan manusia di dunia dan akhirat, aman daripada tindakan kezaliman penguasa yang suka menzalimi umat dan rakyatnya, aman daripada penyimpangan perilaku masyarakat yang tidak sesuai dengan nilai-nilai Rabbani dan lebih daripada itu semua, aman daripada murka dan azab Allah di dunia dan akhirat kelak.

Berdasarkan visi itulah, Ibrahim AS menyusun dan merumuskan konsep pembangunan negeri Makkah dan masyarakatnya di mana hingga hari ini masih boleh kita lihat hasil dan faktanya walaupun telah dibangunkan lebih daripada 4000 tahun yang lalu.


Sekadar itu saja yang mampu di ingati. Moga2 bermanfaat untuk bacaan kalian. Banyak ibrah lain yang boleh kita hayati dari kisah agung yang tercipta antara Nabi Ibrahim AS dan putranya, Nabi Ismail AS. Ibrah cinta dan ketaatan. Cinta dua insan yang cinta mereka teguh kepada Tuhan mereka, dan Tuhan kita.. Allah SWT.

Akhir kalam, salam kema’afan saya titipkan untuk keluarga tersayang yang jauh di mata, namun sentiasa dekat di hati. juga untuk mereka yang sentiasa ku cinta kerna DIA yang meniupkan ruh cinta itu ke dalam hati ku, moga kalian sentiasa di dalam naungan rahmat-Nya, amien…


Pesan dari seorang anak : untuk yang bergelar anak…

Anak yang doanya didengar Tuhan, adalah anak yang soleh, anak yang patuh kepada Tuhan. Biar pun di Aidil Adha mereka dan ibu bapa terpisah berjauhan.

Ibrahim jauh daripada keluarganya. Hajar dan Sarah sering jauh daripada suami mereka. Ismail dan Ishak sering berjauhan daripada ayahanda, namun rumahtangga itu memancarkan sejuta kehebatan. Biar tubuh terpisah di ufuk mentari, semuanya hampir, dekat di hati.

Jauh adalah pada jauhnya semua daripada-Nya.

Dekat adalah pada intimnya kita mendampingi Dia.

Justeru pada satu kekurangan di Aidil Adha,

maafkanlah anakanda yang kejauhan.

Kerana mungkin dalam kekurangan itu, doa si anak lebih didengar Tuhan.

Maafkan kami wahai ayah dan bonda.

Ampunkan kami wahai Tuhan yang Maha Memaafkan


p/s : syukran kathir buat sahabat2 yang sudi bertandang ke teratak kami.. mastinah, syela, izzati, hapizah dan yang lain2nya.. =) [maaf, hidangan ala kadar saja, moga2 ianya mengenyangkan dgn penuh barakahnya]

sekian, wallahu’alam…


al-FaQirah ila Robbiha :

~ waznah alhamraa' ~

11 dzulhijjah 1432H

07 November 2011

12:46 AM



_________________________
I added cool smileys to this message... if you don't see them go to: http://e.exps.me
Post a Comment