REVOLUSI MESIR : MASA DEPAN UNTUK ISLAM

Andainya kematian kau tangisi

Pusara kau siram dengan air matamu

Maka di atas tulang belulangku yang dah luluh

Nyalakanlah obor untuk umat ini dan

Lanjutkanlah gerak merebut kemenangan

Kematianku hanyalah suatu perjalanan

Memenuhi panggilan kekasih yang merindu

Taman-taman indah di syurga Tuhan

Terhampar menanti

Burung-burungnya berpesta menyambutku

Dan berbahagialah hidupku di sana

Puaka kegelapan pastikan lebur

Fajarkan menyingsing

Dan alam ini kan disinari cahaya lagi

Relakanlah rohku terbang menjelang rindunya

Jangan gentar berkelana ke alam abadi

Di sana cahaya fajar memancar.

[As-Syahid Syed Qutb]


Bismillah.. dengan Nama Allah yang Maha Agung, tinta di mulakan..

Mesir.. sudah setahun berlalu, ingatan pada ummu ad-Dunya itu masih segar di ingatan, tidak pernah padam, setiap saat berdoa, moga2 Allah beri peluang lain lagi untuk ke sana. Jika di tanya, kenapa beriya-iya sangat nak ke sana? Apa istimewanya mesir itu? Apa gahnya negara yang pernah berlaku revolusi itu??

Kehebatan Mesir bukan pada piramidnya. Binaan yang menakjubkan bukan hanya ada di Mesir, tetapi di negara2 lain juga seperti di China dengan tembok besarnya, di Indonesia dengan Candi Borobudurnya. Mesir… kehebatannya terletak pada Universiti al-Azhar yang di asaskan pada tahun 970M lagi. Ya.. itulah kehebatan bumi anbiya’ itu, bumi yang Allah untuk menjadi tuan rumah kepada university tertua di dunia yang telah melahirkan generasi ulama terbilang, bertebaran menyebarkan ilmu ke serata dunia. Di sebabkan kemuliaan inilah, sewajarnya pemimpin Mesir sewajarnya terdiri daripada mereka yang mempunyai komitmen terhadap Islam.

Alhamdulillah.. sempat menjejakkan kaki di bumi nabi Musa AS, bumi yang saya lihat masyarakatnya ramah dan mesra terutama dengan tetamu asing, bumi yang memaparkan sejarah dan teladan dari kekufuran Firaun, bumi yang di sana adanya madrasah Imam Syafie, di sana juga hidupnya para mujahid ilmu dunia dan agama. Dan di bumi ini jugalah, berlakunya sejarah revolusi siasah, di bumi itu jugalah kita menyaksikan kebangkitan kuasa baru di Timur Tengah : kuasa rakyat.

Tanggal 25 Januari 2011, kita merasai kepanasan haba kebangkitan yang berlaku di dua Negara arab, Tunisia dan Mesir. Demokrasi yang menjadi sanjungan Barat hakikatnya sudah lama terkubur di semenanjung tanah Arab. Hanya saja kerana yang berkuasa di negara2 Arab ialah boneka Barat, ia dipendamkan untuk menjaga kepentingan anak didik mereka iaitu Israel.

Selama 18 hari rakyat Mesir turun ke jalan raya untuk mendesak pengunduran Hosni Mubarak yang akhirnya disudahi dengan pengunduran rejim kejam itu. Betapa Maha Kuasanya Allah, DIA memilih tarikh keramat 11 februari 2011 untuk menghina Hosni Mubarak dengan pengunduran yang terpaksa dilakukan. Tarikh yang hampir sama selama 72 tahun yang lampau kita menyaksikan rebahnya pengasas jemaah Ikhwanul Muslimin, as-Syahid Imam Hassan al-Banna pada 12 februari 1949. Rakyat Mesir bangkit dari tidur pada pagi 12 februari 2011 dengan Mesir tidak lagi di pimpin oleh rejim Hosni Mubarak, mereka bangkit dengan menyaksikan suara keramat mereka menggegarkan para dictator seluruh dunia.


REVOLUSI MESIR : BERMULA DARI KEBANGKITAN ANAK MUDA

Wael Ghonim – dialah yang telah memulakan satu rangkaian dalam laman sosial facebook dengan kempen “KULLUNA KHALED SAID” (kita semua adalah Khaled Said), hanya dalam masa yang singkat, ianya mendapat sambutan hangat sehingga mencapai ratusan ribu dalam masa beberapa minggu saja. Kerana ingin membela kezaliman yang dilakukan kepada Khaled Said, anak2 muda di Mesir yang sudah lama terkongkong dengan autoraksi rejim Hosni Mubarak turun ke jalan raya dengan satu semangat ; melihat Hosni Mubarak undur diri atau diundurkan.

Siapa Khaled Said?

Pemuda yang dikatakan telah men’upload’ satu video di laman web youtube, menyiarkan sekumpulan polis Mesir sedang membahagikan wang dengan pengedar2 dadah. Video tersebut menimbulkan kemarahan polis yang sememangnya sudah sebati dengan amalan rasuah hasil asuhan ‘bapak’ Hosni Mubarak. Khaled diburu, sehinggalah suatu hari dia diseret keluar dari sebuah cafĂ© oleh dua orang polis dan kepalanya dihantuk ke dinding, bermandikan darah, tubuhnya pula dilemparkan ke tepi jalan. Foto Khaled did era polis di siarkan di dalam internat. Insiden ini akhirnya mencetuskan seruan tunjuk perasaan yang mengumpulkan berates ribu anak muda dari seluruh Mesir. Dan yang bertanggungjawab memulakan seruan itu adalah Wael Ghonim.


ASMAA MAHFOUZ : MUSLIMAH PEMBAKAR SEMANGAT ANAK MUDA.

Sekiranya di zaman Rasulullah SAW, adanya isteri2 baginda yang sentiasa bersama-sama baginda menyebarluaskan dakwah Islamiyyah, jika sejarah moden Mesir pernah menyaksikan kehadiran al-Marhumah Zainab Al-Ghazali yang pernah menggegarkan istana Jamal Abdul Naser, dan di abad 21 ini kita menyaksikan kehadiran Asmaa Mahfouz yang bertanggungjawab memobilisasi gerakan anak muda di Mesir sehingga merebahkan Hosni Mubarak. Sekalipun mendapat tentangan dari orang tuanya, Asmaa nekad untuk menjayakan misinya. Menyahut seruan Wael Ghonim juga, Asmaa menyiarkan videonya, menyeru agar anak2 muda turun ke jalanraya, sehinggakan dia mencabar kelakian pemuda2 dengan berkata :

"saya seorang gadis, akan turun ke Dataran Tahrir & saya akan berdiri seorang diri. Saya akan mengangkat sepanduk. saya menulis, sesiapa yang prihatin dengan nasib negara ini (mesir), agar turut bersama2 saya, & siapa yang bimbangkan saya atau memikirkn bahwa saya sakit mental seharusnya datang untuk melindungi saya.."

Seruan seorang wanita yang sering dianggap lemah.. bisa menaikkan semangat anak2 muda khususnya golongan lelaki yang tercabar dengan keberaniannya. Benarlah – kelembutan air mata & tangisan seorang wanita bisa mencairkan hati keras sang lelaki. Sekalipun Asmaa akhirnya ditahan oleh pihak berkuasa atas tuduhan menghasut, seruannya tersebar luas melalui internet & talian telefon mudah alih. Asmaa berada dalam tahanan polis ketiga tiga juta rakyat mesir… ya, tiga juta rakyat Mesir turun memprotes di jalan raya. Tangan gadis inilah antara yang menyumbang kepada kejatuhan Hosni Mubarak.


HARI INI : IKHWANUL MUSLIMIN TERAJUI KERAJAAN BARU MESIR

Bumi Mesir yang terasas di atasnya gerakan Islam yang pertama di tangan Imam Hassan Al-Banna setelah kejatuhan Khilafah Islamiyyah sebenarnya menyimpan tulang2 para ulama haraki yang dizalimi oleh pemerintah Mesir zaman berzaman. Hari ini, Ikhwanul Muslimin tentunya sudah belajar dari sejarah. Mereka bukannya pemberontak & bukan pengganas, mereka membawa mesej Islam yang harmoni & damai untuk semua lapisan rakyat Mesir. Rakyat mesir hakikatnya mengalu-alukan Ikhwan untuk muncul sebagai pemerintah. Buktinya – pilihanraya umum Mesir tahun 2011 menyaksikan Ikhwan memenangi 232 kerusi, Salafi 113 kerusi, wafdu sekular 47kerusi, Kutlah sekular 39 kerusi, Fulul bks penyokong mubarak 17 kerusi, Wasot islami 10 kerusi, & Thaurah mustamirah 8 kerusi. Era baru mesir bermula, sidang pertama parlimen selepas Mubarak. Dr sa'du katatni dipilih secara rasmi speaker parlimen dengan mendapat 399 undi daripada 508 undi.

Dr Katatni bukannya calang-calang orang. Beliau merupakan antara seorang pejuang Ikhwan yang ulung. Di zaman diktator Mubarak, beliau dipenjarakan dan diseksa bersama dengan Dr Mohamed Morsi dan Essam El-Erian. Dr Katatni merupakan sarjana Phd dalam jurusan sains yang pernah bertugas sebagai Profesor, mengajar subjek mikro biologi dalam bidang botani di Universiti Minia. Kemudiannya dilantik sebagai dekan fakulti pada tahun 1994-1998.

Beliau juga memperolehi ijazah dalam bidang Pengajian Islam di bawah Fakulti Sastera pada tahun 2000. Selain itu beliau merupakan Setiausaha Agung Jawatankuasa Pengajar Universiti berkenaan. Selain pengalaman politik, pengamalan Dr Katatni dalam bidang akademik sangat hebat. Sepanjang kariernya, beliau mengawasi lebih 21 kajian untuk pemegang Master dan Phd dalam hal ehwal botani selain menulis 36 kajian, di mana beliau menjadi Pengerusi Persatuan Saintis di Minia.

Katatni menceburi bidang politik selepas menyertai Ikhwan Muslimin. Beliau bertanding dalam pilihan raya umum Mesir pada tahun 2005 dan menang mewakili daerah Minia. Di dalam Parlimen (pada zaman Mubarak) Dr Katatni merupakan Ketua Whip Parlimen Ikhwan sebelum disumbat ke dalam penjara oleh rejim Mubarak. Justeru pelantikan Dr Katatni sebagai calon Speaker dari FJP berdasarkan pengalaman yang luas serta sumbangan besar beliau dalam bidang akademik dan politik di Mesir.


Dan… tahukah sahabat2 semua…

Keahlian Majlis Rakyat Mesir (parlimen Mesir) sekarang ini memiliki :

- Lebih 140 orang ahli Parlimen yang hafiz Quran.

- Lebih 100 orang ahli Parlimen yang hafal lebih 10,000 hadith

- Lebih 180 orang ahli Parlimen yang hafal lebih daripada setengah al-Quran.

- Lebih 170 orang ahli Parlimen yang memiliki PhD dalam pelbagai bidang kepakaran.

- Lebih 50 orang ahli Parlimen tidak memiliki kereta.

- Lebih 350 orang ahli Parlimen pernah dipenjarakan bagi tempoh antara 6 bulan sehingga 9 atau 10 tahun.

(Syeikh Ahmad Farid)

subhanAllah.. semoga Malaysia satu hari juga begini. Menjadi begini, mengorak langkah mempertahankan Islam, bersatu umat semesta alam, membentuk pemerintahan Khalifah. Semoga kemenangan peringkat pertama ini akan menjadi titik permulaan kepada kemenangan Islam dan kemenangan rakyat di Mesir seterusnya ke seluruh pelusuk dunia, termasuk Malaysia.


# melihatkan revolusi Mesir yang sudah setahun berlalu pergi, hati penuh debar dan mengharap agar yang memimpin kelak adalah dia yang rindukan Islam sebagai masdar terutama. Tanpa ada Israel dan yahudi di bahunya. Menjadi wasilah merdekanya al Aqsa yang lama menderita. ya Allah, bantulah para mujahidin ad Deen Mu..




Al-FaQirah ila Robbiha :

- waznah alhamraa’ –

7 Rabi’ul Awwal 1433H

30 JANUARI 2012

RUMAH BALQIS

No comments: