harapan ramadhan...

bismillahirrahmanirrahim...

alhamdulillah, rasa syukur ku panjatkan pada yang Maha Esa, Ilahi.. Robbal 'alamin. betapa Allah itu Maha Pengasih jua Penyayang, Maha Mendengar.. jangan pernah cuba untuk mempertikaikannya kerna itu adalah milik hakiki-Nya, wallahu'alam.

doa dipanjatkan.. di kabulkan.. " اللهم بارك لنا في رجب و شعبان وبلغنا في رمضان ".. setiap hari untaian doa ini di lafazkan, dan akhirnya terbukti jua kekuasaan yang maha Esa, kita sampai dalam bulan ramadhan. bukan hanya ramadhan menjadi gelarannya, tapi juga di sebut sayyidah asy-syuhur. bulan yang padanya terdapat banyak keutamaannya.. bulan berkah, bulan diturunkan al-Quran, bulan yang terdapat satu malam yang lebih baik dari seribu malam.. di bukakan pintu syurga seluas-luasnya, ditutup pintu neraka serapat-rapatnya.


Rasulullah SAW memberi khabar gembira kepada para sahabatnya dengan bersabda, "Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkahi. Allah mewajibkan kepadamu puasa didalamnya; pada bulan ini pintu-pintu Surga dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan para setan diikat; juga terdapat pada bulan ini malam yang lebih baik daripada seribu bulan, barangsiapa tidak memperoleh kebaikannya maka dia tidak memperoleh apa-apa'." (HR. Ahmad dan An-Nasa'i)


"Setiap amal yang dilakukan anak adam adalah untuknya, dan satu kebaikan dibalas sepuluh kali lipatnya bahkan sampai tujuh ratus kali lipat. Allah Ta'ala berfirman, 'Kecuali puasa, itu untuk-Ku dan Aku yang langsung membalasnya. la telah meninggalkan syahwat, makan dan minumnya karena-Ku.' Orang yang berpuasa mendapatkan dua kesenangan, yaitu kesenangan ketika berbuka puasa dan kesenangan ketika berjumpa dengan Tuhannya. Sungguh, bau mulut orang berpuasa lebih harum daripada aroma kesturi.“ (HR. Bukhari Muslim)

"Barangsiapa berpuasa Ramadhan karena iman dan mengharap pahala dari Allah, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu. " (HR. Bukhari Muslim).

simpanlah pengharapan moga-moga ramadhan kali ini memberi makna yang sangat berharga, agar kita bisa melaluinya dengan sempurna. selangkah demi selangkah, setahun sudah pun berlalu, terlalu pantas masa berlalu hinggakan kita terkadang tidak sedar, kini dan sekarang, kita sudah pun berada dalam bulan untuk memperbanyakkan pahala kita, moga-moga kita di antara mereka yang akan melalui pintu ar-rayyan, insayaallah..

jangan biarkan ramadhan kareem ini berlalu begitu saja.. pohonlah.. mintalah sahabat-sahabat.. " ya Allah, pimpinlah daku yang lemah ini, dalam mengharungi segalanya dengan sabar, berilah aku kekuatan ya Ilahi..." amien. berdoalah agar amalan yang kita lakukan di terima baik di sisi Allah.. merayulah.. merayulah agar amalan kita di terima.. selangkah demi selangkah, dengan Rahmat yang Maha a-Rahman, tempuhilah... jadikan ramadhan ini madrasah tarbiyyah untuk diri kita...

berhati-hati...


“Berapa banyak orang yang berpuasa tidak mendapat sesuatu daripada puasanya selain lapar dan dahaga.” (HR Ibnu Majjah)

“Mungkin hasil yang diraih seorang shoim (yang berpuasa) hanya lapar dan haus, dan mungkin hasil yang dicapai seorang yang shalat malam (qiyamul lail) hanyalah berjaga.” (HR Ahmad dan Hakim)

seuntai doa...

" ya Robbi..
terimalah taubatku, ampunilah segala dosa-dosaku.
hanya Engkau aku miliki. ya Ilahi,
ini adalah kepapaanku, yang jelas di hadapanMU.
inilah keadaanku ya muhaimin,
yang tidak akan pernah tersembunyi
dari pandanganMU walau sesaat.

dariMU kuharap untuk sampai kepadamu..
DenganMU aku memohon petunjuk..
hantarlah aku kepada cahayaMU..
Tegakkanlah aku dengan penghambaan yang jujur di hadapanMU..

KepadaMU aku serahkan diri..
maka janganlah KAU abaikan aku ya Allah..
hanya kepadaMU aku meminta,
maka janganlah KAU kecewakan..
di pintu MU aku berdiri..
maka aku mohon padaMU ya Ilahi, janganlah KAU usir aku.."

-amien-

ya ashobi fi rahmatillah, insyaallah..

inilah masanya untuk kita memperbaiki diri untuk bertaqarrub ila lillah, masa untuk kita mendekatkan diri pada yang Maha Pencipta. hargai dan rebutlah setiap rahmat yang di kurniakan di bulan kareem ini..

salam ramadhanul kareem almubarak...
Post a Comment