saat hati kecil ini berbicara...

Bismillahirahmanirrahim..



lewat senja, selesai menyiapkan assigtment yang memenuhi ruang meja study, aku menghembuskan nafas lega. mana taknya, cuti semakin hampir, ramadhan jua kian pergi meninggalkan umat Islam. terasa sebak dalam hati, kerja-kerja yang banyak terkadang membatasi diri ku untuk ber'ibadah. astagfirullahal'azim..tanpa ku sedari, air jernih menitis membasahi pipi. ya Allah, andai ini ramadhan terakhirku, aku mohon pertemukan aku dengan kedua orang tua ku walau sesaat.. amien..



duduk di meja study, ku lontar pandanganku jauh-jauh ke luar jendela, entah apa yang mengganggu fikiran tika itu.. perbualan dengan seorang teman semalan melingkari ruang pemikiranku." salahkah kalau aku sayang dia?" persoalan yang di timbulkan. aku hanya mampu terdiam bila di minta jawapan berulang kali. malu.. aku malu.. perasaan sayang tidak salah ukhti, tapi kena ambil berat juga di mana kita perlu labuhkan rasa sayang tu? pada seorang insan yang bernama hawwa seperti kita atau untuk insan yang bukan mahram kita?



kenangan beberapa bulan yang lepas menggamit pemikiran ku kembali.. saat itu memang terasa sungguh indah, aku berjaya di hasut oleh syaitan la'natullah. rasa bersalah bersarang dalam diri. maaf akhi, betapa berdosanya aku saat aku turut mengheret akhi ke lembah durjana. aku meyakini hadith nabi s.a.w., benarlah wanita fitnah tersebar dunia... perbincangan dengan ukhtie semalam benar-benar membuatkan aku terpukul dengan kenangan silam. bukan dia yang bersalah, bukan akhi yang bersalah.. tapi.. insan yang hina ini yang lalai, alpa..



akhi..
ana tak tahu kenapa kali ini terlalu payah nak meluahkannya..
entah seakan rasa akan hadir detik perpisahan antara kita..
dan sangat sukar tuk ana gambarkan situasi itu..
syukran kerana sentiasa memberi semangat dan dorongan..
maafkan ana andai ada khilafnya ana sepanjang perkenalan kita..
maafkan ana andai ana bukan "sahabat" yang baik buat akhi ...
terima kasih kerana sering menolong ana....
maaf andai ana punca kepada kelalaian akhi..
bukan salah akhi..
tapi salah ana... salah ana..

moga ALLAH berkati setiap kasih "persahabatan" yang akhi curahkan ...

moga ALLAH mengampuni dosa-dosa kita di masa yang lalu..

moga ALLAH memberkati akhi..

- ketika hati berbicara -

No comments: